Moje przejście na weganizm

Moje przejście na weganizm

Odkąd pamiętam zawsze ciekawiło mnie to, co jemy. Interesowałam się zdrowymi dietami oraz naturalną pielęgnacją. Od 6 lat jestem wegetarianką. Od tego czasu zaobserwowałam w moim ciele mnóstwo pozytywnych zmian, polepszyło się także moje samopoczucie oraz nastawienie do życia. Kiedy zmieniłam dietę na zdrowszą, moja głowa zaczęła się coraz bardziej otwierać na inne, nowe doświadczenia. Ale czułam, że to jeszcze nie jest to. Czułam się zdrowsza, jednakże zdarzały się dni, kiedy wstawałam z bólem głowy albo, że czułam się ,,opuchnięta”. Wtedy mniej więcej zdiagnozowano u mnie chorobę Hashimoto. Oznaczało to dla mnie przyjmowanie syntetycznych hormonów tarczycy, dzięki czemu czułam się lepiej. Zaczęłam więcej czytać, co tylko utwierdziło mnie w tym, co czułam już przez dłuższy czas. Postanowiłam zastosować dietę wegańską, przynajmniej przez jakiś czas – tak wtedy czułam. Już po miesiącu poczułam wielką różnicę. Przekonałam się, że nie tylko mięso i ryby, ale także nabiał i gluten mają  szkodliwy wpływ na nasz organizm.

 

Powody przejścia na weganizm

 

Aspekt zdrowotny

Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne przestawiło dokument, w którym rozprawia się z wieloma mitami dotyczącymi diet bezmięsnych. Wynika z niego, że dieta wegetariańska i dieta wegańska jest zdrowa, oczywiście pod warunkiem, że jest prawidłowo zbilansowana. Potwierdzono, że weganizm nie tylko zaspokajają zapotrzebowanie na składniki odżywcze, lecz także może zapobiegać niektórym chorobom i sprzyjać ich leczeniu. Badania przekonują o następujących korzyściach wynikających ze stosowania  diety wegańskiej:

  • niższe ryzyko śmierci wywołanej chorobą niedokrwienną serca
  • niższy poziom cholesterolu LDL, co zmniejsza ryzyko miażdżycy
  • niższe ciśnienie krwi
  • mniejszy wskaźnik zapadalności na nadciśnienie tętnicze
  • mniejsze ryzyko cukrzycy typu B
  • ograniczenie otyłości – niższy wskaźnik BMI
  • niższa zapadalność na choroby nowotworowe
  • zmniejszone ryzyko chorób przewlekłych

Jedną z takich organizacji jest Harvard Medical School. Ich zdaniem:

 

,,Badania potwierdzają korzyści płynące z diety bezmięsnej. Obecnie, diety na bazie produktów roślinnych uznawane są nie tylko za odżywcze, pomagają też w profilaktyce chorób przewlekłych. Odpowiednio skomponowana dieta wegetariańska, w tym dieta wegańska, jest zdrowa, odżywcza i może nieść korzyści zdrowotne wynikające z zapobiegania lub leczenia niektórych chorób”.

 

Współczucie

Kocham zwierzęta. Odkąd pamiętam zawsze były one u mnie w domu i nie wyobrażam sobie, aby było inaczej. Zwierzęta mają emocje i odczuwają strach. To było u mnie głównym powodem przejścia na wegetarianizm.  Przerażenie i cierpienie zwierząt nie różni się zbyt wiele od przerażenia człowieka. Przemysł mięsny rządzi się swoimi prawami. Uważam, że nie istnieje ,,humanitarne zabijanie zwierząt”. Jeśli zdecydujesz się na obejrzenie filmów, zobaczysz cierpiące i przerażone zwierzęta, które walczą o  życie.  To samo tyczy się wykorzystywania zwierząt w celu pozyskiwania produktów pochodzenia zwierzęcego (mleko, jajka).

 

 Głębsza świadomość

Czasami ludziom brakuje świadomości i wiedzy. W pędzie za sukcesem nie zdajemy sobie sprawy jakie konsekwencje dla naszego organizmu ma nieprawidłowe odżywianie. Co prawda słyszymy, że warzywa są zdrowe, a niektórych pokarmów należy unikać. Ale w zasadzie dlaczego i do czego to prowadzi w konsekwencji lat? Pamiętajmy, że wygląd fizyczny to nie wszystko.  Ważne jest też to, co się dzieje wewnątrz naszego organizmu. Dlaczego coraz więcej osób cierpi na różne choroby? Skąd wzięła się cukrzyca i dlaczego cierpi na nią coraz więcej osób? Dlaczego coraz częściej zapadamy na depresję?

 

Weganizm krok po kroczku

Jeżeli zastanawiacie się, jak można żyć bez mięsa i wszelkich produktów odzwierzęcych to mogę potwierdzić, że jest to możliwe, nawet dla osób, które w przeszłości nie wyobrażały sobie obiadu bez kotleta schabowego:) Proponuję metodę małych kroczków, np. stopniowe rezygnowanie z mięsa i ryb lub przejście na wegetarianizm, a potem na weganizm. Myślę, że radykalne zmiany w diecie nie wyjdą nam na dobre i że organizm także powinien dostać czas na dostosowanie się do nowego trybu życia. Istnieje mnóstwo alternatyw zdrowego, wegetariańskiego śniadania (np. owsianka na mleku z owocami), obiadu (kasza z warzywami) i kolacji (jajecznica, wegetariańskie kanapki), trzeba tylko chcieć:) Najważniejsze, aby wegetarianizm/ weganizm opierał się na zdrowych produktach takich jak: warzywa, kasze, owoce i zboża. Nie zapychajmy się glutenem i niezdrowa chemią (wegańskie słodycze i sojowe zamienniki mięsnych produktów), czytajmy etykiety.

 

 

Powstało wiele pomocnych książek i blogów, które pomogły mi wiele zrozumieć. Jeśli ktoś miałby ochotę polecam:

Książki:

https://sensus.pl/ksiazki/weganska-bogini-kim-barnouin-rory-freedman,bogini.html

http://www.empik.com/happy-detoks-jedz-oddychaj-i-kochaj-siebie-bern-kasia,p1106925239,ksiazka-pl

http://dobreksiazki.pl/b2294-mleko-cichy-morderca.html

http://dobreksiazki.pl/b18062-zostan-weganinem-w-30-dni.html

 

Blogi:

https://veganisland.pl/blog/

http://www.mortycja.com

http://veganama.pl

http://veganworkout.org.pl

http://ervegan.com

https://kocieuszy.blogspot.com

 

Bardzo cieszę się, że przeszłam na dietę wegańską i polecam ją każdemu. Ciekawa jestem, jak wygląda Wasza dieta, czy chcecie wprowadzić w niej zmiany w nadchodzącym roku?  Co skłoniło osoby stosujące dietę wegetariańską/ wegańską do takiego sposobu odżywiania? A jeśli jeszcze się wahacie to, co przemawia za tym, by zmienić Wasz sposób odżywiania? Zapraszam do komentowania, życzę miłego dnia, pozdrawiam:)

LadyMademoiselle

Dodaj komentarz